Kritikan
/ Cadangan Penambahbaikan
Program kitar semula ini
melibatkan murid di mana terdapat aktiviti mengitar semula barangan untuk
dijadikan barangan baru. Dalam program mengitar semula, barangan tersebut
digunakan semula seperti asal ataupun diberikan kepada orang yang boleh
menggunakanya. Antara barang yang boleh dikitar semula adalah plastic, kertas,
kadbod, kaca dan pakaian. Dengan mengamalkan program kitar semula, murid-murid
akan tahu mengasing dan mengenalpasti sampah mengikut tong kitar semula. Murid
perlu mempunyai kesedaran untuk menyayangi bumi iaitu mencintai keindahan flora
dan fauna yang dianugerahkan.
Rasional program minggu
kitar semula ini adalah untuk memberikan pendedahan dan galakan kepada murid
mengenai kepentingan dan cara yang betul mengitar semula, menerapkan nilai
murni melalui aktiviti kitar semula dan meningkatkan kesedaran kepada mereka
tenang kepentingan menjaga alam sekitar.
Ketika program dijalankan,
terdapat murid yang menyatakan bahawa program tersebut tidak begitu menerapkan
nilai murni iaitu kesedaran tentang menyayangi dan menghargai alam sekitar. Hal
ini adalah kerana murid terlibat dengan aktiviti lain. Selain itu, kami berasa
terkilan kerana tidak dapat melibatkan semua warga sekolah iaitu murid tahun
1,2,3 dan 6 sepenuhnya. Untuk jangka masa yang akan datang, kami membuat
penambahbaikan iaitu dengan melibatkan semua murid pada suatu masa agar program
ini akan dapat diperkembangkan dan mencapai objektif.
Selain itu, terdapat
kelemahan dari segi penyediaan tempat iaitu di tapak perhimpunan sekolah. Pada
jam 9 pagi, keadaan dan kedudukan matahri sudah pun meninggi. Panas terik dan
kering menyebabkan murid tidak dapat menumpukan perhatian sepenuhnya terutama
sekali sewaktu majlis perasmian. Oleh itu, penmabahbaikan dari segi persiapan
tempat perlulah di ambil berat sekiranya ingin mengadakan sesuatu program.
Dewan sekolah boleh digunakan sebagai ganti tempat tersebut diadakan
memandangkan dewan sekolah agak selesa dan kondusif.
Tambahan pula, persediaan
aktiviti untuk program ini contohnya penyediaan hadiah perlulah lagi banyak
untuk menggalakkan lagi motivai murid unutk menyertai pertandingan semasa
program ini dilaksanakan. Peruntukan dari segi hadiah adalah berkurang jika
dibandingkan dengan program yang lain. Oleh itu, satu anjakan paradigma
perlulah dilakukan agar murid berasa lebih seronok dan bermotivasi untuk
menyertai program sebegini pada masa yang akan datang.
Kesimpulannya, dengan
melakukan penambahbaikan dari pelbagai segi ini, dapat membantu mencapai objektif
iaitu kesedaran tentang menyayangi alam sekitar kepada semua golongan tidak
kira sama ada muda ataupun golongan tua.
No comments:
Post a Comment